WRN Sommerleir 2011

Kazutaka sensei & Shiomitsu sensei, Fredrikstad 2011Wado-ryu Norge (WRN) järjesti taas perinteisen kesäleirin 6-9.7.2011 Fredrikstadissa, Norjassa. Opettajina leirillä olivat suomalaisillekin hyvin tutuksi tulleet sensei Masafumi Shiomitsu 9.dan Hanshi Shihan sekä sensei Kazutaka Otsuka. Tämän kertaiselle leirille osallistui kolme suomalaista, kaikki Ryubukanista. Yksi meistä matkusti paikalle auto-laiva-auto kyydityksellä ja loput turvautuivat kiireiselle tarkoitettuun kulkupeliin eli lentokoneeseen. Lento lähti noin klo 16 Helsingistä ja oli Oslon Gardermoenissa klo 16:30 (huomioi tunnin aikaero) josta jatkoimme noin kahden tunnin linja-auto kyydillä Fredrikstadiin. Paluumatka lentokentälle tehtiin junalla, joka kesti noin kolme tuntia. Oslon ja Gardermoenin välisten ratatöiden takia osa matkasta tehtiin linja-autolla. Kaiken kaikkiaan matkat sujuivat hyvin vaikka meno matkalla linja-auton lähtöön oli 9 minuuttia ja me vielä jonotimme lentokoneessa päästäksemme terminaaliin. Onneksi linja-auto lähtee aivan terminaalin kupeesta ja ehdimme kuin ihmeen kaupalla. Telttamajoituksen sijaan majoittauduimme Fredrikstadin Gamlebyenin pensionaattiin, joka on todella mukava ja siisti hotelli wanhankaupungin alueella. Hotelli huoneeltamme oli vain vajaan 10 minuutin kävelymatka harjoitushallille.

Näillä pikkulaivoilla pääsee näppärästi Glommajoen yli

Näillä pikkulaivoilla pääsee näppärästi Glommajoen yli vanhastakaupungista uuteen ja takaisin.

Harjoitukset olivat kello 10-12 ja toiset kello 13-14:30. Ensimmäisen kahden tunnin harjoitukset opetti Shiomitsu sensei. Jälkimmäisissä harjoittelijat jaettiin vyöarvon perusteella kahteen ryhmään joista ylempiä opetti Shiomitsu sensei ja alempia Kazutaka sensei. Aamupäivän harjoituksissa Kazutaka sensei harjoitteli muiden kanssa sekä välillä kierteli opettamassa. Näin ylemmät vyöt saivat hiukan opetusta myös Kazutaka senseiltä. Aamulla klo 9-10 olisi ollut mahdollista harjoitella krav magaa mutta sen me jätimme väliin yhä toivoen että Battōjutsu palaa takaisin ohjelmaan jonakin päivänä.

Keskiviikkona aamupäivä alkoi erilaisilla sonobazuki harjoituksilla. Tämän jälkeen Shiomitsu sensei luennoi keskeisistä periaatteista joita pyritään harjoittelemaan äsken tehdyillä harjoituksilla. Tämän jälkeen teimme pinan nidan kataa sekä muutamia pariharjoituksia. Iltapäivällä teimme hartaasti ku shanku kataa ja sen jälkeen kihon gumite gohonmea joista molemmista saimme paljon uutta tietoa.

Torstai alkoi taas sonobazuki harjoituksilla joista jouhevasti siirryttiin yhdistelmätekniikoihin (renzoku waza). Sensei kertoi että hän mahdollisesti muuttaa vyökoevaatimuksien renzoku wazat lähiaikoina. Tämän hikisen urakan jälkeen teimme lyhyesti paritekniikoita ja aamupäivän session lopuksi pinan godan kataa. Pinan godanista saimme taas paljon uutta tietoa kuten esimerkiksi nagashi ja teko. Iltapäivällä teimme perustekniikkaa (kihon waza) paljon ja perusteellisesti. Puvut hiestä märkinä teimme vielä hetken kihon gumitea.

Perjantai alkoi taas sonobazuki harjoituksilla. Tämän jälkeen teimme pinan shodan kataa sekä nihon gumite ipponme ja –nihonmea. Iltpäivällä oli vuorossa naihanchi kata sekä veitsitekniikoita. Tanto dorista teimme ipponme, sanbonme ja yohonmea. Harjoitusten jälkeen oli dan-graduoinnit joihin osallistui huikeat 20 osaanottajaa minkä takia koe kesti pitkään. Osallistujat tosin hyötyivät tästä koska saivat levätä aina kunnolla suoritusten välillä. Senseit eivät lepotaukoja saaneet.

Lauantai oli tynkäpäivä, harjoitusta vain 1,5 tuntia. Tähän lyhykäiseen sessioon sensei Shiomitsu sai mahdutettua uskomattoman määrän informaatiota. Ensin teimme idoria. Sensei intouitui demonstroimaan ja selittämään useita variaatioita eri atemi– sekä lukkotekniikoista. Lopuksi vielä kertasimme aikaisemmin opittuja yhdistelmätekniikoita (renzoku waza).

Lieri oli taas kerran huikea kokemus sekä hyvin opettavainen. Kiitos taas sensei Shiomitsulle ja WRN:lle loistavasta leiristä.